Båtar-i-väntan-.....

Spread the love

Innan Corona kaoset var i full gång var vi på besök i Almünécar i södra Spanien. Just då hade vi ingen aning om vad som sakteligen skulle ta över världen och vilket kaos det skulle åstadkomma. Vi var där en vecka, skulle ha varit där i två veckor men Lasse fick ett jobb så andra veckan bokades av. Väl där gjorde vi vad vi brukar göra; promenera in till stan, äta god mat och dricka gott vin, umgås med vänner och lite sightseeing.

Annons

Smartphoto har allt från fotopresenter, fotoböcker, fotoalmanackor, canvastavlor och vanliga bilder och förstoringar. Information om rabatter och erbjudanden finns på hemsidan.

Innan Corona kaoset
Stranden i väntan på turisterna
Dom vita husen klättrar upp för berget

Eftersom Almünécar ligger vid havet är det många som väljer att bygga sina hus upp efter berget, här får dom en supervacker utsikt över landskapet, staden och havet.

Dom bygger överallt. Här är ett hål som inte är påbörjat ännu men det är nog på gång inom en snar framtid. Just här vid havet är det nog ett val vi skulle göra men kanske ett äldre hus med stor balkong eller terrass.

Lasse har alltid något på gång i sin Iphone.

Innan Corona kaoset

Det är en vanlig syn här i Almuñecar, många som gillar att kasta sig ut från bergen och glida ner till stranden och havet.

Bläckfisken i rondellen
Lindboms
Lasse vilar benen en stund

På våra promenader  var riktlinjen bläckfisken, där svängde vi ofta höger. På den sidan staden finns en avancerad vinbutik, taxistation och det är vägen mot busstationen. Ja det finns som vanligt i Spanien gott om vätskestationer och ett McDonalds också.

Mosaikbänken som Lasse vilar benen på är en av fler som är uppställda på strandpromenaden. Väldigt vackra med maritima motiv.

innan Corona kaoset
Strandparasoller på UHA stranden

Restaurang UHA är samlingspunkten på den här sidan stan, den ligger på Playa Tesorillo. Här är det vanligt att Fernet  kommer i form av ett jätteglas oavsett vad man beställer för storlek. Det är svårt att få den utan is också.

Innan Coronakaoset
UHA längst upp
Annons
Hos Åhléns hittar du allt inom hem, inredning, mode, skönhet och underhållning. Information om rabatter och erbjudanden finns på hemsidan.

Andreas och Janet

En dag fick vi lunchbesök på UHA från Nerja. Dom hade tagit bussen in till Almñnécar och det var hur smidigt som helst. I dags läge kan man inte klaga på kommunikationerna här i Spanien.

Katten bor på UHA.

Lars och Lasse
Åsa
UHA katten

En slingrande bilfärd.

Lasse, Janet och Hasse rastar hundarna

Hasse kom med förslaget att vi skulle bila upp i bergen med ett mål, en restaurang med lufttorkad skinka. Då hade jag glömt att jag är ganska höjdrädd så för det mesta fick jag bita ihop och titta åt ett annat håll än den på sidan vägen som sluttade nedåt.

Skinkor på torkning
Janet hittar något spännande

Nu har vi nått vårat mål , Trevélez. Detta lilla samhälle ligger så högt man kan komma närmast Sierrra Nevada. Här ska vi äta och titta runt lite.

Jamon Serrano hela taket fullt
Restaurante Mesón Joaquin

Den här restaurangen är ett stort turistmål, hit kommer många busslaster med folk från många olika länder. Jag för min del skulle aldrig åka buss på dom här slingervägarna. Deras specialitet är naturligtvis Jamon de Trevélez Gran Reserva, det var väldigt gott och det var trevliga ägare med personal. Rekommenderas!

Björn Borg.se

Björn Borg grundades i slutet av 80-talet och finns idag på 20 Europeiska marknader varav Sverige och Holland är det två största. 2010 drog vi igång med e-handel och har sedan dess haft en mycket hög tillväxt online. Björn Borg är synonymt med produkter av hög kvalitet. Influerad av det sportiga arv som personen och tennisspelaren BjörnBorg står för är designen färgsprakande, kreativ och rolig. Utöver underkläder som är vår kärnverksamhet säljer vi även kläder, skor, väskor och glasögon

Hasse och Janet har shoppingsug

Här sålde dom hangjorda fluffiga ullmattor i olika storlekar och färger. Det blev vita mattor till sovrummet både för Janet och Hasse, det är kallt på golvet i lägenheterna när sommarvärmen inte inte ligger på.

På väg ner mot havet

På väg nedåt, mot havet. En dags trevlig och spännande utflykt är över. Nu fräscha lite och ut på stan, det är live/jamspelning på en av krogarn.

Innan Corona kaoset

På vägen mot Paseo San Cristobal står denna maritima staty. Vi ska gå till en liten strandrestaurang där Eva/Dolly och Rikard väntar.

Stranden vid San cristobal
Stranden vid San Cristobal
Innan Corona kaoset

Den här bilden är på stranden i San Cristobal. Jag tog den från balkongen när vi bodde på Hotel Helios en gång. Ser inbjudande ut tycker jag.

Buskar, träd, blommor, växtlighet helt enket finns det mycket av här. Bougainvillean som är på bilden fanns på Janets innergård i hennes förra lägenhet, enorm och vacker.  Apelsinträdet däremot växer inne i stan, blir man sugen på c vitaminer är det bara att ta ( tror jag ). Nu är vi nära lunchsittningen med Dolly/Eva och Rikard.

Dolly, Lasse, Linda och Rikard

Efter en liten rundvandring i stan hamnade vi på Plaza de la Constitución, här åt vi en spansk lunch med dryck. Dolly och Rikard är här för att eventuellt hitta ett boende till sig själva och familjen, det är skönt att smita från vintern till detta härliga klimat.